Att vara en förebild

Det slog mig häromdagen. Att jag JAG alltså ska bli en FÖREBILD för MITT BARN. Det är en del att ta in vill jag lova! Vi lever efter några slags motton härhemma. "Det blir som det blir" och "Gött e gött"! För mig som är rastlös och har mycket energi fungerar detta bra då jag ska coola ner och känna att jag faktiskt har gjort saker under dagen. Men igår i skolan hade vi en disussion om att handla EKO och äta vegetariskt. Jag är uppvuxen med mackor till frukost, korvstroganoff till middag med lightsaft i glaset. På fredagarna var det tacomiddag och chips & läsk framför TVn. Det var mysigt och det ÄR mysigt att komma hem till mamma och pappa och äta det också. Men vi har faktiskt en annan matfilosofi härhemma och jag tycker alltid saker kan förbättras!
 
Igår såg vi på dokumentären "Forks and knives" som handlar om att vi inte kan konsumera så mycket kött, mejeri och sockerprodukter som vi gör idag för att vår hälsa försämras vilket kostar mycket pengar! Jag blev rekommenderar att se dokumentären av Maja i skolan och den var riktigt bra! Vem vill jag vara och vad vill jag uppfostra mina barn till? 
 
Förespråkarna för en övervägande vegetarisk kost tror jag är nyckeln till folkhälsa! Jag ska bara övertala Andreas också!
 
 
Green Kitchen Stories
 
 
Vitaminboost från Green Kitchen stories
 
 
 
 
Mera Vego
 
 
 
Kikärtscurry med jordnötssmör och lime från Mera Vego
 
Jag tror det är att bara tänka om. Kolla recept innan man går och handlar. Planera inköpen noggrant och våga vara utan kött!
 
 
 
 

Kommentera här: